Det’ en pandemi!

COROOONAAA! COROONAA! CORONA, BLEV DER SAGT!

Ak ja, Covid-19 er over os og hele verden med for den sags skyld. Konsekvenserne er på nuværende tidspunkt uoverskuelige og der hersker stadig en diskussion om, hvorvidt det bare er det rene hysteri. Det er det muligvis. Men alternativet er at lade virussen hærge som pesten f.eks. gjorde det i middelalderen, og dermed lade det være op til ‘survival of the fittest’. Så får vi selvfølgelig reduceret gevaldigt i “ældrebyrden”, men helt ærligt; er det ikke nærmest en nazistisk tankegang at tænke sådan? Og hvis vi alligevel er så ligeglade med de “svage”, hvorfor har vi så overhovedet et velfærdssamfund, hvor vi f.eks. også kurerer kræftsyge osv?

Det er egentlig ikke mig selv, jeg er nervøs for. Jeg skal nok overleve – og hvis ikke, så er det også helt okay med mig. Så får jeg da fred. Men det er så nemt at være kålhøgen, når man ikke selv er i risikogruppen. Det er dog altså rigtige mennesker, vi taler om. Derfor ejer jeg også så megen empati og ansvarsfølelse overfor andre mennesker, at det står mig soleklart at blive hjemme og se tiden an.

Jeg forstår godt at det er træls, fordi det her griber ind i hverdagens glæder og trivialiteter.

Men hvis nu de fleste danskere havde tænkt som jeg i stedet for at råbe “hysteri” og rejse direkte ned til virussens europæiske epicenter, ja så havde vi slet ikke stået i landets nuværende krise-situation. Men det var åbenbart magtpåliggende for mange danskere at rejse derned, således at vi kunne få virussen til Danmark med expresfart. Nu har vi så katastrofen, som vi kun har set toppen af isbjerget på. En skiferie til få tusinde kroner per næse, kommer nu til at koste samfundet og erhvervslivet milliarder af kroner på kryds og tværs – var det virkelig det værd? Ja, jeg synes jeg i hvert fald ikke. Jeg synes tværtimod, at de selvsamme mange danskere burde have udvist samfundssind allerede dengang.
Regeringen burde have forbudt rejser til hhv. Østrig og Norditalien samt scannet alle indrejsende i lufthavnen. Så kunne vi have holdt denne her pandemi i udstrakt arm uden at lukke Danmark ned. Men Regeringen havde tiltro til mine dumme medborgere, og det var en stor fejl. For mine dumme medborgere opførte sig som de rene egoister, fordi de jo “havde et godt helbred og dermed ikke var i risikozonen”. Nu bliver det så bare spændende at se, om de også har en god økonomi? For det her kommer til at ramme hele landet på enten den ene eller anden led. Firmaer må lukke eller fyre ansatte og de offentlige midler til velfærdssamfundet og grøn omstilling vil forsvinde, fordi de i stedet skal pumpes ud i hjælpepakker til erhvervslivet. Det kan ende med at skatten i sidste ende må stige for at få det hele til at hænge bare lidt sammen. Ja, listen af konsekvenser er alen lang, og det er kun begyndelsen! Det er selvfølgelig sat helt på spidsen. Men for mig at se, så er sammenhængen mellem det hastigt nedlukkede Danmark og skirejserne sydpå meget tydelig.
Men vi danskere har jo ikke skabt Covid-19, tænker du måske. Nej, det har kineserne, og for den sags skyld, så kunne jeg godt mistænke Kina for igennem forskningscenteret for Smitsomme Sygdomme (som ligger i Wuhan) at have spredt virussen med vilje. For menneskeliv betyder intet ovre i store Kina.  Men hvem ved?

Jeg kender ikke svaret, men jeg tager dog det her alvorligt, da jeg ikke har travlt med at udfordre skæbnen. Jeg har heller ikke travlt med at hamstre medicin, dåsemad og toiletpapir. Jeg er faktisk mildest talt målløs over flere danskeres opførsel og argumentation for at være ligeglade med alle andre end dem selv. Det er hovedrystende, hvor mange tosser der er til samt at det faktisk også er dem, som jeg deler den her “båd” med. Det har faktisk resulteret i, at jeg er hoppet af Fjæsen. Jeg orker simplethen ikke alle de vanvittige menneskers adfærd og holdninger i mit liv. Dog er jeg nogle gange nødt til lige at vende tilbage for en kort stund, så jeg kan være opdateret om netværket. Men det føles vitterlig som at røre ved en varm kogeplade. Facebook er nederen!

Jeg har i noget tid heller ikke haft ligeså meget overskud til at få mine tanker griflet ned. Men eftersom at jeg nu er sendt hjem – ligesom så mange andre danskere – så har jeg jo tiden til det.
Jeg har også planer om at få ryddet op i alle de ting, som jeg ikke orker til hverdag. Mest fordi de ting er et større projekt, end hvad der lige tager en enkelt eftermiddag. Men det skal nok blive godt.
Egentlig ville jeg også gerne i gang med mine planter og på den måde byde foråret velkommen. Men foråret lader desværre lidt vente på sig. Så det bliver der vist ikke så meget af endnu. Men så kan jeg jo med god samvittighed fordrive tiden med Netflix og gaming. Ja listen er faktisk lang over, hvad jeg kunne give mig til, men det vil jeg ikke kede jer med.

Noget jeg dog ikke skal deltage i lige pt er kulturelle arrangementer eller Lagerfabrikkens forårsfest. Det havde jeg ellers glædet mig sådan til. Men sådan må det jo være i disse tider. Selv Dronningen har måttet aflyse sin fødselsdag. Det var ikke sket i Fernandos tid.

Pas nu på jer selv – og lad nu ikke dumheden løbe af med jer! Vi ses på den anden side ;o)

Skriv en kommentar