2023 next 2024

Endnu et nytår. Endnu en nytårstale. Men denne gang med vores Dronning, Margrethe den 2. af Danmark, som nytårstaler på skærmen for sidste gang. Der gik vist et sus igennem de fleste af os, ung som gammel, da der helt uden forventning pludselig blev skrevet et nyt stykke Danmarkshistorie.

Hos os skrev vi også historie. Men det var i lille B’s liv, da dette var hans første nytårsaften. Så mens han sad med sin lille butterfly på og så Dronningens tale, annoncerede hun altså sin abdikation.

Det betyder jo så, at vi nu skal til at have en konge igen. Kronprins Frederik bliver til Kong Frederik den 10. og hans førstefødte søn bliver til Kronprins Christian. Det skal man lige vende sig til, selvom det nok næppe får den store betydning i vores daglige liv. Men jeg blev da lidt berørt alligevel, da Dronningen sådan uden videre smed bomben lige midt i nytårsfestlighederne.

For det betyder jo så egentlig også, at jeg ikke længere besøger Dronningens Stad, når jeg besøger København. Næste gang hedder det, at jeg besøger Kongens Stad, hvilket sikkert bliver sammen med lille B. Så skal vi blandt andet besøge Tivoli, Rådhuspladsen og Amalienborg for at se gardehusarerne gå vagt. Og da jeg jo er kendt for at være en god guide, så har han gode oplevelser i vente der.

Men nu gik vi så ind i 2024, og i den anledning tog jeg også et kig på en særlig liste. For i januar sidste år gjorde jeg nemlig noget, som jeg ellers mener, at jeg ikke bør gøre. Jeg lavede en liste med nytårsfortsættere. For jeg havde åbenbart flere ting, end jeg lige regnede med, som jeg gik og var utilfreds over, og som fyldte min hverdag med flere frustrationer, end jeg havde villet være ved. Så jeg var til sidst nødt til at sætte en begrænsning på listen, da den oversteg 10 punkter. Nogle mål blev derfor slettet – som eksempelvis at købe mindre tøj til mig selv. Men selvom det mål ikke kom med, så opnåede jeg det nu alligevel i og med, at jeg blev gravid og ikke gad at købe en masse nyt tøj, som alligevel ikke ville passe mig rigtigt senere.

Hvad der fik mig på den vanvittige idé, vides just ikke helt. Måske var det, fordi jeg så en masse memes om nytårsfortsættere, eller fordi jeg læste nogle tankevækkende artikler om hårdheden online, eller måske fordi jeg lå syg med en hyggelig virus i juledagene..?

Jeg husker det ikke, og jeg er dog heller ikke endnu blevet fortaler for at afprøve det. Men det gik op for mig, at jeg aldrig rigtig havde lavet en decideret liste, som jeg så forsøgte at gå med et helt år og som jeg kunne revidere til slut. Hvor mange der egentlig gør den slags, ved jeg heller ikke. Det er sikkert kun på film. Men nu prøvede jeg det, og det er sjovt at se tilbage på nu. For tre mål blev faktisk opnået; nemlig at kommentere mindre på de sociale medier, at komme på sommerferie og at blive gravid. 

I starten af 2023 twittede jeg for sjov også disse fire ord; ‘Change’, ‘Breakthrough’, ‘Connection’ og ‘Strength’, som angiveligt skulle være mit mantra for 2023, og wow hvor blev de ord da temmelig korrekte! For der skete virkelig en forandring (Change) i mit liv, da jeg blev Mor, og det var således et gennembrud (Breakthrough), da graviditetstesten viste to streger. Lille B blev til en ny forbindelse (Connection), og det krævede al min styrke i den hårde tid, som fulgte i kølvandet på hans fødsel. 

Så det giver et lille gip af kuldegys, når jeg ser tilbage på mit 2023 med de fire ord i tanke. Ja gad vide, hvad der kommer ud af de fire nye ord for mit mantra i 2024, som angiveligt er; Creation, Change, Lessons og Purpose? Det må tiden vise… Indtil videre starter året med en snestorm, så pas på jer selv og godt nytår derude 🎊🍾🎉

Skriv en kommentar