All that…90’er-base

I en pause fra De Olympiske Vinterlege (navnligt kunstskøjteløb), sidder jeg mellem at lægge sidste hånd på et indlæg til APPETIZE og en brainstorming til næste redaktionsmøde. Jeg sidder med høretelefonerne på og lytter til en playliste med Eurodance for fuld udblæsning, da jeg pludselig bemærker et gammelt velkendt nummer fra 1994. Det drejer sig om ‘I Saw You Dancing‘ med svenske Yaki-Da.

Måske et lidt simpelt nummer for nutidens yngre lyttere. Men ikke desto mindre et temmelig fedt og underfundigt nummer ilagt snild finesse og med en tydelig inspiration i datidens Eurodance. Apropos Eurodance, så kan jeg forresten anbefale den danske doku-serie ‘Vild Med Dance – lyden af 90’erne‘, som Levemanden for nylig gjorde mig opmærksom på. Bagefter kan man så passende se ‘De Vilde 90’ere‘, hvor man med et godt indblik i datidens højdepunkter kan se, hvordan verden allerede dengang var helt forskruet. Har man derefter stadig ikke fået nok af 90’er-nostalgien, så er der også lige ‘Spice Girls‘ dokumentaren, der giver endnu et indblik i, hvorfor MeToo-bevægelsen har været så vigtig på så mange punkter. For i 90’erne var der ikke mange grænser for, hvad f.eks. Spice Girls-pigerne skulle stå model til på baggrund af deres køn. Så deres kamp og Girl Power var yderst vigtig og har faktisk været med til at bane vejen mod bedre kvinderettigheder den dag i dag! Og btw, Spice Girls still rocks!

Ak ja 90’erne kunne byde på lidt af hvert. For mit vedkommende forgik halvdelen af mit liv i en skøjtehal, hvor føromtalte nummer også nu her frembragte nostalgiske minder fra. Jeg hørte nemlig tit ‘I Saw You Dancing’ til træning, da én af de ældre piger havde optaget det på et mixet kassettebånd, hvor nummeret var med på.

Jeg bliver helt elektrisk af at høre nummerets lækre stemmeharmoni samt dets beat og flow i både dets op-og nedgange. Det gør det mindre ensformigt, og så har det samtidig også den der lettere dragende og lidt mørke mystificerende 90’er-sound.

Snapshot af en lille danseglad lady.

Nummeret har også den der helt klare Ace of Base-vibe, hvilket faktisk giver ganske god mening, eftersom at stifteren af Yaki-Da også var én af hitmagerne bag Ace of Base – nemlig ‘Joker’ aka Jonas Berggren. Og kan vi lige kort tale om, hvor lækker Buddha aka Ulf Ekberg var!

Ulf Ekberg, Malin Berggren, Jenny Berggren, Jonas Berggren.

Da Ace of Base i 1992 for alvor brød igennem med megahittet ‘All That She Wants, var jeg ikke særlig gammel. Så derfor havde jeg mest mit fokus på pigerne, som jeg nok identificerede mig mere med og så op til. Men da jeg så ramte teenage-alderen og seksualiteten slog interessen an, var Ace of Base blevet lidt passé. De var i al fald et andet sted end på hitlisternes tinder. Derfor bemærkede jeg nok aldrig rigtigt – før nu – hvor hammer lækker ham der Ulf Ekberg var! Og så var han jo også totalt in style i forhold til datidens popkultur!

Til slut vil jeg lige anbefale den danske dokumentar ‘Flugt‘, som også ligger gratis tilgængelig på DR. Den er lige blevet nomineret til ikke mindre end hele 3 Oscar-statuetter, hvilket jo er ret vildt og faktisk også historisk. Men det er nu også helt velfortjent, da det virkelig er en spændende fortælling lavet på en yderst fin og magnifik måde. Jeg har faktisk intet dårligt at sige om den. Bare se den!

Og ja, så fik jeg jo også lige afsløret, at jeg allerede nu tæller ned til Oscar Night 2022, som i år falder på søndag den 27. Marts. (For os danskere meget tidligt mandag morgen den 28. Marts.) Jeg har langt fra set alle filmene endnu. Men ud over Danmark hepper jeg allerede nu på, at Will Smith vinder i kategorien ‘Bedste Mandlige Hovedrolle’ for sin præstation i ‘King Richard‘, der handler om søstrene Williams og deres far samt deres vej til tennis-stjernerne. Og så synes jeg også, at ‘Encanto‘ og ‘Cruella‘ fortjener lidt opmærksomhed, hvor særligt sidstnævnte der overraskede mig positivt.

Nå men nu vil jeg slutte for denne gang og håber, at I har nydt denne lille fortælling ned ad min Memory Lane. Jeg har i al fald optur på lige nu 😀

Skriv en kommentar